Obamovi žiaci

Kampaň Baracka Obamu v roku 2008 prepísala históriu nielen osobou kandidáta, ale aj dominantným využitím internetu. O dva roky neskôr máme voľby na Slovensku a už teraz je jasné, že môžeme skonštatovať to isté. Po skúške v minuloročných voľbách, budú parlamentné voľby 2010 prelomové vďaka použitiu internetu a sociálnych sietí naplno v kampani.

Tu je pár príkladov.

  1. “Internetová strana” SaS- Kým doteraz závisel úspech strán nových tvárí od podpory tradičných médií- napr. televízia Markíza pri SOP a ANO- po prvý raz tu máme stranu s reálnou šancou na parlament, ktorá vznikla z podhubia internetu. Aj vďaka tomu má voči ostatným stranám na internete výrazný náskok. Veď ktorá iná strana má v štruktúre organizácie funkcie ako bloger alebo webaktivista.
  2. Shootyho billboard- Obama vyzbieral podstatnú časť financií na kampaň cez mikroplatby drobných prispevateľov. Karikaturista Shooty prišiel s výzvou na zbierku na objednávku niekoľkých billboardov, kde by zverejnil svoju karikatúru. Za prvých 24 hodín vyzbieral 15 tisíc EUR a ešte zďaleka to nie je konečný stav. Väčšina platieb je okolo 10 EUR.
  3. SMER cez etarget- V prezidentských voľbách skúšala PPC reklamu celkom vydarene kandidátka Martináková. V tejto kampani je najviditeľnejší SMER. PPC by mali podľa mňa skúšať hlavne menej známe strany, ktoré nemajú toľko príležitostí na prezentáciu v mainstreamových médiách. Preto sa v prípade SMERu  prezentujú hlavne menej známi kandidáti.
  4. Sociálne siete- Facebook, Twitter, Youtube- na FB a dokonca aj na twitteri sa začali aktivizovať kontá politikov. Pre detaily pozrite napríklad tento seriál na Spravodaji. Chybou je, že začínajú neskoro (s výnimkou SaS), vybudovať komunitu za dva mesiace je vcelku výzva. Uvidíme aj, čo bude s kontami po voľbách- zabudne sa na ne ako na predvolebné sľuby alebo ich budú politici používať ďalej? Ak ste s niektorým prepojení, skúste sa ich na to ešte teraz opýtať. ;-)
    Typický príklad na neskorý nástup je “Univerzita” Ivana Mikloša, čo je podľa mňa výborný nápad na podchytenie aktivistov, ak by začal rok pred voľbami.
    Na Youtube je zasa najaktívnejší SMER pod názvom SMER TV s nie veľmi presvedčivými výsledkami.

    A čo AZET?
    Obamov zámer v kampani bolo byť všade (Obama Anywhere). Aj preto je zaujímavé, že u nás nevidím príliš veľa aktivít smerom na komunitné služby Azetu.

Čo sa neuskutočnilo (zatiaľ):

  • Virálne video- žiadna Obama Girl sa zatiaľ nekoná. Zatiaľ sme ostali len pri doslovných kópiách zahraničných nápadov (Nechoď voliť), čo vo výsledku vyznieva trochu trápne. Aj preto má k pokusu najbližšie Rytmusova paródia Keď si štastný, ale tá má iné, komerčné ciele (sponzor T-mobile).
  • Mobilný marketing,SMS kampaň- zatiaľ ticho, ale nevylučujem, že k tomu ešte môže prísť. Adresné to ale asi nebude, nikto zatiaľ nezbiera telefónne čísla svojich priaznivcov. Update: SaS zbiera , vďaka @Midra_Holding za upozornenie.
  • Nepostrehol som zatiaľ žiadnu virálnu flashovú hru, či už na facebooku alebo internete. Výnimkou je len kvíz na stránke M.Beblavého
  • Verejne deklarovať svoju podporu určitej politickej strane je možné len v rámci diskusií na sme.sk. Čo takto umožniť doplniť svoj avatar či ikonku v sociálnych sieťach, ako sme videli napríklad pri podpore protivládnych demonštrácií v Iráne.
  • Offline kampane, hlavne billboardy, sú predovšetkým o tvárach, a nie o odkaze. Vyčnieva tu len billboard SNS s nepracujúcim Slovákom, ktorému sa nad očakávanie podarilo splniť svoj zámer, osobitne v cieľovke, na ktorú sa SNS zameriava.

P.S. Po napísaní vyšiel aj článok s podobnou témou na sme.sk, zameraný špeciálne na Facebook.Kurzívou sú doplnené neskoršie doplnenia článku.

Posted May 24th, 2010 in Internet, Marketing. Tagged: , , , , .

Comments are closed.