O vzťahu medzi počtom fanúšikov na Twitteri a Facebooku

Pre firmu je počet fanúšikov Facebook stránky a firemného Twitter účtu jedným z najjednoduchších spôsobov merania úspešnosti komunikácie (aj keď by nemal byť jediným!).

Ak sa teda teda investujeme do oboch sociálnych sietí približne rovnako, mali by sme dosahovať pomerne rovnaké počty ako konkurencia. Existuje teda korelácia medzi počtom fanúšikov firemnej FB stránky a twitteru? Hľadal som odpoveď porovnávaním vybraných slovenských firemných účtov.

Najprv ku kritériám. Vybrané spoločnosti by mali byť zastúpené primeraný čas a plnohodnotne na oboch socnetoch. Ako základ som použil twitter kontá z analýzy na muro.sk plus zoznam na slovakiatwitter.com. Na twitteri museli mať aspoň 100 followerov. Niektoré populárne twitter účty prekvapivo vôbec nemali svoje silný ekvivalent na FB, vrátane napr. pravda.sk, cas.sk alebo Greenpeace.sk.

Prihliadal som len na slovensky písané kontá, keďže rozšírenie twitteru/facebooku v iných krajinách sa odlišuje od Slovenska. Snažil som sa pokryť viaceré oblasti- tradičné aj internetové firmy, médiá aj iné organizácie.

Výsledky (stav 1.4.2010):

Názov Twitter Účet Followers Facebook Fans
Tatra banka tatrabanka 156 Tatra banka 1092
websupport.sk websupport_sk 158 Websupport.sk 1127
etrend etrend_SK 243 eTrend Financie 1179
aukro.sk aukroSK 378 aukro.sk 1216
mBank mbanksk 186 mBank 1479
A4 a4nultypriestor 190 a4-nultypriestor 1863
jankohrasko.sk jankohrasko 182 jankohrasko.sk 2798
mojasdl.sk mojasdl 115 mojasdl 2070
Brloh brloh 133 Brloh 4613
Radio FM eFeMko 1238 eFemko 20608
Martinus.sk martinus_sk 227 martinus.sk 21911
sme.sk denniksme 1071 SME 23260
strana SAS stranaSAS 415 Sloboda a Sol. 37351

Prečo to vôbec riešiť?

Ak by sme vedeli odhadnúť univerzálny slovenský pomer medzi týmito dvoma číslami, dalo by sa na konkrétnom účte odhadnúť jeho výkonnosť na jednotlivých socnetoch- kde má rezervy či ide nadpriemer. Dali by sa jednoduchšie stanoviť ciele kampane. Pre tých ambicióznejších, na vhodne zloženom výbere by sa možno dal monitorovať aj trend vývoja popularity oboch sociálnych sietí na Slovensku.

Neprekvapí, že Facebook má na Slovensku početnejšie publikum, z toho vyplýva aj exponenciálny nárast  pri vyššých počtoch. Paradoxne, vo svete je pomer opačný, americké TechCrunch a Mashable alebo aj nemecký Welt Kompakt má niekedy až násobne viac fanúšikov na Twitteri ako na Facebooku.

Je zaujímavé, že obe banky vo výbere (TatraBanka a mBank) dosahujú približne rovnaké hodnoty.

Názov Twitter Účet Followers Facebook Fans
Tatra banka tatrabanka 156 Tatra banka 1092
mBank mbanksk 186 mBank 1479

Nadpriemerne úspešný na twitteri voči Facebooku je eTrend a aukro. Naopak, Brlohu to ide lepšie na Facebooku ako na Twitteri.

Kontá s 20 tisíc a viac facebook fanúšikmi je kategória sama o sebe, nedajú sa veľmi hodnotiť, keďže ich je zatiaľ príliš málo so značne rozdielnymi výsledkami.

Tento slovenský výber si zatiaľ nemôže nárokovať na nejakú vedeckú presnosť. Sledovaná vzorka je príliš malá a určite by sa dala spochybniť aj reprezentatívnosť výberu. Nemám ani prehľad o celej Twitbook sfére. Ak ale máte pocit, že tam niekto výrazne chýba a spĺňa kritériá, dajte vedieť do komentárov, rád pridám.

Posted April 5th, 2010 in Internet, Marketing. Tagged: , .

Comments are closed.