Boj o Dionýzovo ucho

Hľadanie v reálnom čase (Real-time search) je ďalším veľkým buzzwordom posledných mesiacov. Prínos pre marketérov je jasný, môžu získať okamžitú reakciu davu na svoj produkt, kampaň alebo ľubovoľnú tému.

Kedysi na Sicílii vraj počúval tyran Dionysios vďaka zvláštnostiam akustiky, čo si šepkajú väzni, ktorých dal zavrieť v jaskyni. Dnešným Dionýzovým uchom sú API služby socnetov a rôzne nadstavbové vyhladávače, ktoré vám informácie pekne učešú a roztriedia.

Prečo by to však malo zaujímať mňa ako bežného návštevníka? S výnimkou športových výsledkov a akciových trhov asi nie je veľa prípadov, kde by vadilo malé meškanie, kým sa niečo objaví v relevantnom médiu a zaindexuje v Googli. Skôr je pre mňa zaujímavá tzv. múdrosť más. Témy v mainstreamových médiách sa nemusia zhodovať s tými, ktoré riešia samotní ľudia. A to je zaujímavé v danom momente, už nie o deň neskôr, keď sa tomu venuje spravodajstvo.

Jeden príklad za všetky. Na obrázku sú Twitter trending topics počas tohtoročného finále Wimbledonu. Tri z piatich tém obsadil tenis. Watching Wimbledon je jasný, A-Rod (Andy Roddick) bol jedným z finalistov. Ďalší tenista Sampras sa tam však dostal ako Pilát do kréda. Sedel v hľadisku a často naňho išli prestrihy z televízneho prenosu. Ľudia na twitteri riešili, ako zostarol, aké  ma hrozné slnečné okuliare a aká strašne oblečená ženská to sedí za ním. Informačná hodnota minimálna, ale čítať (a písať)  o tom bolo v tej chvíli zaujímavejšie, ako to, čo sa dialo na kurte.

Tieto informácie sú pritom také hodnotné, že Google a Bing sú ochotní za ne platiť Twitteru milióny ročne. Facebook špekuluje, ako ich dostať von zo svojho uzavretého prostredia.

Je o čo stáť, OneRiot, jeden z nových realtime vyhľadávačov tvrdí, že takéto hľadania tvoria až 40 percent všetkých hľadaní vo vyhľadávačoch:
Across all the major search engines, including Google, Yahoo, Bing and Ask, industry numbers indicate that 40% of users are performing search queries which display an intent that is best satisfied by realtime search results.

Nazývajú to browse queries, kde uživateľ nevie presne, čo k téme hľadá, ale zaujíma ho, čo je v tejto téme nové.

Možno sa tým saturuje rovnaká ľudská potreba, ako pri čítaní bulváru a pozeraní infotainmentových správ.

Také veľké Dionýzovo ucho pre všetkých.

Posted December 22nd, 2009 in Internet, Marketing. Tagged: , , , .

Comments are closed.