Platiť za web? Komu inému ako eTrendu

trend_2009-42_01Dnes eTrend.sk oznámil, že od januára 2010 spoplatní časť online obsahu (opäť).  Články, ktoré vychádzajú v tlačenej verzii, budú zdarma na webe mesiac po publikovaní. Dovtedy len pre predplatiteľov tlačenej alebo online verzie. Je to prvý raz na Slovensku, čo vydavateľ pristúpil k zamknutiu predtým voľne prístupného obsahu.

Dosiaľ bol trend opačný. Aj spočiatku opatrné médiá postupné preklápali všetky články aj na web. Komentáre zo sme.sk, archív etrend.sk a naposledy aj denník Šport. Posledným vojakom na poli plateného internetu tak na nejaký čas ostal tyzden.sk. Nie na dlho.

Najnovší krok eTrendu má však niekoľko zaujímavých súvislostí:

  1. eTrend.sk samotný prešiel vo vývoji zaujímavým obratom. Na webe začínal s modelom AZAP=Aktuálne Zadarmo,  Archív Platený (akronym som práve vymyslel).
    Neskôr prešiel na všetko zadarmo, aby teraz skúsil zaviesť APAZ=Aktuálne Platené, Archív Zadarmo.
  2. APAZ používal ešte nedávno aj už spomenutý denniksport.sk a príliš mu nefungoval. V návštevnosti bol napriek unikátnemu obsahu ďaleko za svojimi športovými konkurentmi na webe.

Napriek tomu si myslím, že to nie je zlý krok. Inak by som musel poprieť svoje slová, ktoré som k úvahám o spoplatnení napísal pred dvoma mesiacmi.

ak platenie, tak jedine za premiove clanky- analyzy,rocenky, archiv a pod. Bezna “pena dni” sa da zadarmo ziskat aj inde. Takze presny opak toho, co pisal M.Beblavy- plateny obsah nemusi byt zivsi a castejsie aktualizovany, ale ist do sirsich suvislosti (co je aj rozdiel tyzdennika voci denniku). Video ma tiez nezaujima natolko, aby som za to platil.

Veľký nárast príjmov si z tohto kroku asi nesľubujú ani v eTrende. Ide skôr o reakciu na typické- načo by som to kupoval tlač, keď to mám zadarmo na webe.  Obšírnejšie články a analýzy (aka premium content) aj tak nenaháňali okamžitú masívnu návštevnosť, na rozdiel od ich blogov. A google návštevníkov vychytajú aj o mesiac neskôr. Osobne by som možno medzi zdarma články na zvýšenie “mienkotvornosti” média zaradil aj komentáre z printu.

Na slovenskom mediálnom trhu ide o zaujímavý pokus, ktorým neriskujú až tak veľa a môže pritom získať zaujímavú skúsenosť so spoplatnením obsahu.  A kto iný ako eTrend by sa o niečo podobné mohol pokúsiť.

Update:

K téme si pozrite aj výstupy z českého prieskumu Mediaresearch, ktorý uverejnil Daniel Dočekal na pooh.cz.

70 percent zúčastnených čaká, že sa obsah raz spoplatní. 38 percent je ochotných platiť, ale každý za niečo iné.


Posted October 23rd, 2009 in Internet, Marketing. Tagged: .

Comments are closed.