Mrhanie obsahom

Pozerám sa na trápenie internetových projektov TV Nova alebo Markíza, kde bez úspechu striedajú redizajny a domény ako na bežiacom páse. Rádiá, ktorým internet ponúka jedinečnú možnosť prekonať obmedzenia dané licenciou, s invenciou končia pri audio streamingoch a podcastoch. Zdá sa, že tradičné audiovizuálne médiá až na výnimky nevedia ako na internet. Pritom niekedy je to skutočne nízko visiace ovocie. Obsah už majú, len ho zabaliť do zmysluplnej škatuľky, vhodnej pre internet. Tu je pár jednoduchých príkladov.

  • Huste.sk (TV JOJ) prišlo minulý rok ako zjavenie s priamymi prenosmi všetkých zápasov prvej hokejovej a futbalovej ligy. Výborná vec, všetky zápasy je dokonca možné nájsť aj v archíve. Nerozumiem však, prečo neponúknu zo zápasu (resp. kola) aj krátky, 3-4 minútový sumár s najlepšími akciami na spôsob nhl.com. Zostrihanie je možno otázka polhodiny a počet prehraní takýchto klipov by bol určite väčší ako celých zápasov teraz.
  • Každá televízia vysiela nejaký hobby magazín alebo reláciu o varení. Všetky sú dostupné v archíve zoradené podľa času vysielania, ale skúste tam nájsť konkrétny recept na bryndzové halušky alebo radu ako si vyrobiť domáce gombíky. Chcelo by to postrihať na kratšie tématické bloky, zaindexovat podľa obsahu a spustiť pod svojou doménou.
    Napríklad relácia Postav dom, zasaď strom na STV má v archíve niečo vyšše sto častí, pričom v každej časti sú aspoň 4 videopríspevky s dĺžkou do 5 minút, ktoré budú vždy aktuálne a môžu fungovať aj samostatne. Zo 400 videí by sa dal urobiť už slušný How-to portál, s bohatším obsahom viac ako majú v súčasnosti Videonavody.sk alebo Akosatorobí.sk. Podobne kuchárske show, motoristické magazíny, IT magazíny, atď, atď.
  • O jednom rozhlasovom príklade som už písal, ale dalo by sa ich nájsť viac. Keď som robil ako hobby MP3 audio sprievodcu po Bratislave, prekvapili ma pozitívne reakcie, s ktorým sa tento nápad stretol. Pritom to nie je nič nové, Slovenský rozhlas robí každý týždeň hodinovú reláciu, ktorá predstavuje viac či menej známe turistické lokality na Slovensku. Dokonca Slovak Radio International (stanica SRo) s podporou SACR urobil seriál, predstavujúci zaujímavosti jednotlivých slovenských destinácií po anglicky. Je dostupný zdarma niekde na ich webe, jediný problém je, že to nikto nenájde a nikoho to ani nenapadne hľadať. A tak si tieto aktivity úplne zbytočne skracujú chvost. Užívatelia radšej kliknú na (pozor, reklama) Bratislava Audio Tour, ktorá ponúka MP3 upravené pre daný účel-prechádzaj sa po meste a počúvaj o tom, čo práve vidíš. A za ich stiahnutie sú si dokonca ochotní aj priplatiť pár euráčov, čo je už priam zázrak na dnešnom internete. (koniec reklamy :-) ).

Je to jednoducho mrhanie obsahom. Zatiaľ si to môžu dovoliť, lebo sú silnejší, ale napríklad noviny už zistili, že sa musia zmeniť, ak nechcú skončiť. Čím skôr to pochopia aj televízie, tým lepšie pre nich.

Foto:flikr, autor:locus_imagination

Posted June 1st, 2009 in Audio, Internet, Marketing. Tagged: , , .

Comments are closed.